Najsłynniejsze marki luksusowe świata na nowo zainteresowały się ekskluzywnością, odchodząc stopniowo od idei większej dostępności dla masowego odbiorcy.

Louis Vuitton, Gucci i Fendi podjęły kroki zmierzające do wzmocnienia pozycji, ograniczając asortyment mniej kosztownych artykułów. Marka Burberry, która odnotowała wzrost o 42%, osiągając wartość niemal 6 mld dol., wyeliminowała część promocyjnych cen na odzież przeciwdeszczową i galanterię skórzaną.

Na całym świecie największe domy mody, firmy oraz projektancji zaczynają odchodzić od wersji casualowych swoich kolekcji, dodatków. Zaczynają one zauważać zwiększający się potencjał obiorcy luksusowego, który wręcz żąda jakości, unikalności i jest wstanie zapłacić za to swoją cenę.

Przez zwiększony dostęp do dóbr, idei, pomysłów, zaczęła zacierać się granica w widoczności i posiadaniu dóbr luksusowych. W naszym kraju rozmywają się granice między klasami, a nawet zaczynają się tworzyć nowe klasy społeczne. Coraz szybciej dorabiamy się, pojawia się więc potrzeba podkreślenia swojej indywidualności oraz statusu.

Zauważają to nawet marki z gruntu casualowe, czy sportowe wprowadzając do swoich kolekcji limitowane edycje tworzone z udziałem największych projektantów. Najlepszym tego przykładem jest H&M, która obok wątpliwej jakości sieciowych dóbr, postawiła na czasowe kolekcje m.in niedostępnej jeszcze Alexandra Wanga, Marni oraz Isabel Marant oraz marka Addidas Orginals, która udowodniła swoją nieszablonowość już kolekcją z LANA i takimi sławami jak Yohji Yamamoto, Raf Simons, Rick Owens, Pharrell Williams. Marka w widoczny sposób zaczyna tworzyć także linię premium skierowaną do obiorców szukających luksusu nawet w markach sportowych.

Najnowszym i, moim zdaniem, godnym zapamiętania dzieckiem tej marki jest kolaboracja z marką wingsandhorns której to właśnie kolekcja jest ilustracją do tego artykułu. Kolekcja ta jednocześnie spełnia wiele wymagań postawionych przed produktami luksusowymi nieszablonowy pomysł, unikalność a także, co należy bardzo podkreślić, ręczne wykonanie. Co należy podkreślić, gdyż do tej pory było to domeną jedynie niszowych marek modowych lub domów mody.

Wartość marek luksusowych wzrosła o 16%, osiągając pułap 111 mld dol. a najcenniejszą marką z tego segmentu jest Louis Vuitton. To największa dynamika wzrostu tego segmentu od momentu nastania recesji. Niestety trend ten skutecznie ignoruje dużo polskich marek, których jakość wykonania, obsługi czy choćby opakowania w stosunku do ceny jest dramatyczna.

Bo luksus, co trzeba pamiętać, to także odczucie, które należy z wielką uwagą zaprojektować.

black_tre

Knit adidas Originals by wings+horns ‘Mon’ inspired by traditional Japanese family emblems.

view full collection

by Igor Strosin

Dane pochodzą z ranking na zlecenie WPP przygotowanego przez Instytut Millward Brown.

 

Photo Courtesy of Adidas and wingsandhorns

 

Advertisements
Posted by:igor marcel

Freelancer art consultant, trendhunter